Podstawy
Dodanie nowej ścieżki
-
RAT-owicz przekazuje ciekawe miejsca, fragmenty trasy, (trasa na tym etapie może nie być w pełni legalna)
-
Kartograf weryfikuje legalność na mapie, dokonuje korekt
-
Zwiadowca objeżdża trasę weryfikując pod kątem legalności, trudności przejazdu itp. (podaje objazdy jakby co). Dodatkowo zaznacza ciekawe, według niego, miejsca po trasie, robi dokumentację zdjęciową.
-
RAT-owicz weryfikuje trasę najczęściej z Zwiadowcą, przejeżdżając całą trasę, weryfikując ją pod kątem (legalności, trudności przejazdu itp.), nanosi korekty, tak aby trasa była przejezdna i legalna. Efektem jest docelowy plik gpx.
-
Redaktor odbiera gotowego gpx-a od Zwiadowcy, weryfikuje opisy i wrzuca na www
Aktualizacja ścieżki
Pojawia się, gdy nastąpiła jakaś zmiana (brak przejazdu, inne informacje od użytkowników)
-
Zwiadowca jedzie w wskazane miejsce, rozpoznaje problem, szuka rozwiązania, robi dokumentację zdjęciową, weryfikuje ustalenia, nanosi korektę, efektem jest skorygowany plik gpx
-
Redaktor odbiera gotowego gpx-a od Zwiadowcy, weryfikuje i wrzuca na www
Szczegóły
Zasady dotyczące ścieżek
Zasady są podzielone na dwie grupy, obowiązkowe, czyli takie których łamać nie można, dodatkowe których warto przestrzegać, aby był porządek.
Obowiązkowe:
-
Cały track powinien być w pełni legalny, czyli korzystamy z dróg głownie powiatowych, gminnych, leśnych dopuszczonych do ruchu publicznego, czyli nie wjeżdżamy na drogi leśne o ile droga nie jest udostępniona do ruchu publicznego
-
korzystamy z dróg polnych o ile nie ma znaku teren prywatny
-
W parkach krajobrazowych i na obszarach Natura 2000 oraz w ewentualnych otulinach (także Parków narodowych) nie wolno wykonywać znaczących zniszczeń,
-
Punkt startu powinien być w miejscu rozpoznawalnym z łatwym dojazdem typu jezioro, punkt widokowy itp. Punk centralny powinien być w odległości max kilkanaście kilometrów jazdy offroad
-
Projekt jest społeczny, czyli każdy z uczestników powinien działać na rzecz społeczności. Działaniami może być dostarczanie traków, objeżdżanie, prace administracyjne czy inne działania które jest w stanie dana osoba wykonać. Brak tego typu działań może skutkować usunięciem z RATs.
Dodatkowe:
- Jeden punkt centralny na województwo (jeśli kształt danego regionu, lub inne uwarunkowania bardzo komplikują tacki, to Redaktor może podjąć decyzję w lokalizacji dwóch punktów (lub większej ilości) startu.
- Wjazdy/wyjazdy do/z lasów powinny być daleko od domów, aby nie denerwować lokalnej społeczności, że las jest rozjeżdżany,
- Powinniśmy unikać przejazdów w bliskiej odległości domów
- Brody:
- Staramy się prowadzić ścieżki przez brody, gdyż to frajda,
- Idealny bród to do pół koła motocykla z płytami (twardą nawierzchnią pod spodem)
- Jeśli mamy piach czy kamienie to o przejeździe decyduje kierownik
- Każdy bród powinien być zaznaczony punktem na ścieżce
- jeśli w pobliżu jest most, a bród jest trudny do przejazdu, poprowadź ścieżkę przez most
- Jeśli bród widać, że jest z rzadka uczęszczany/lub w ogóle, ma ciężką nawierzchnię, jest głębszy to nie powinno się tędy prowadzić ścieżki.
- Jeśli ostatnio nie padało a bród jest na całe koło i wartki nurt to nie powinno się tędy prowadzić ścieżki
Ogólna wiedza o tworzeniu ścieżek
- Podstawy gpx studio, pokazuje, jak wykonać podstawowe czynności w gpx studio, jak taki track wysłać do Osmanda, nagrać ścieżkę, dokonać korekty o real. Podstawy gpx studio - YouTube
- Legalność tracków, zawiera podstawowe informacje o typach dróg, serwisów, z których trzeba korzystać, następnie pokazywane jest, jak sprawdzić track od strony legalności z wykorzystaniem tych serwisów legalność dróg - YouTube czy Cykl szkoleń kartograf